I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, 5 January 2010

Bini Ku Kuat Bebel!

*warning:artikel ini mungkin mengandungi beberapa perkara yang bakal mengusik sensitiviti dan meskipun awalannya lebih kepada mereka yang telahpun berkahwin, namun isi mesejnya masih sesuai untuk kita amalkan sepanjang hidup ini*

Satu hari ada sorang hamba Allah ni berniat nak mengadu pada saidinar Umar R.A selaku Khalifah islam yang paling garang akan perihal isterinya yang suka membebel padanya.. tapi sebaik sahaja hendak berjumpa dengan Khalifah islam yang paling garang dan digeruni musuhtu, hamba Allahtu tak jadi nak mengadu sebaliknya terus pulang..

Kenapa?

Takut saidina Umar marah dia atau lempang dia sebab takut kat isteri sendiri?

Bukan!!haha

Si hamba Allah itu patah balik tak jadi mengadu kerana sewaktu beliau hendak masuk berjumpa Saidina Umar yang garang itu, beliau sempat terdengar isteri Saidina Umar sedang membebel pada Khalifah islam yang paling garang dan digeruni musuh itu!

Woha!

*****
Babak lain, Nabi ‘merajuk’ dengan salah sorang isteri kerana melakukan satu perkara yang buat orang ramai menuduh isteri Nabi telah berzina, lalu Nabi tak pulang ke rumah isteri isteri baginda selama 40 hari lebih kurang.. Nabi tidur dan beriktikaf di masjid sahaja... suatu hari, Saidina Umar selaku Khalifah Islam yang paling garang dan digeruni musuh telah datang jumpa Nabi di masjid kerana mendegar khabar tentang kononnya Nabi telah menceraikan para isterinya.., bila Umar RA bertanya akan hal itu,Nabi menafikan yang beliau tidak menceraikan isterinya.. lega saidina Umar mendegar jawapan dari mulut Nabi sendiri, lalu saidina Umar buat lawak:

“isteri orang Muhajirin takut kat Suami, tapi isteri orang ansar tak takut kat suami sampai isteri kita pun dah tak takut dengan kita”

Woha! Nabi tersengih mendengar lawak saidina Umar...

Ok, cukup aku contohkan dua kisah hidup laki bini pada orang orang yang kita sayang, iaitu Nabi Muhammad SAW, dan para sahabatnya... : )

Baik, sekarang, aku nak tanya korang:,

Isteri korang ada rasa takut tak kat korang?, atau korang yang takut pada isteri?

Biasa jawapan yang aku dapat:

“bukan aku takut pada isteri, tapi isteri aku yang tak takut pada aku”

Woha!

Baik, straight to the point,

Dalam kehidupan ini, untuk menjadikan diri kita bahagia di dunia dan di akhirat, kita kena ada rasa takut pada Tuhan, yang dinamakan TAKWA, dan untuk menjadikan keluarga kita bahagia di dunia dan di akhirat, Isteri kita kena ada rasa takut pada suami, yang di namakan SOLEHAH, dan untuk menjadikan keturunan kita bahagia di dunia dan di akhirat, maka anak kita kena ada rasa takut pada Ibu bapa, yang di namakan anak SOLEH kepada ibu bapa MITHALI...

Faham?

Jika kita tak takut pada Allah, atau tidak menjadi suami yang bertakwa pada Allah, maka kita akan masuk neraka..

Jika isteri tak takut pada suami, atau tidak menjadi isteri yang Solehah pada suami, maka isteri akan masuk neraka..

Simple sahaja..,
Takutlah Allah maka Allah akan buat semua makhluk dalam dunia ni takut kat korang, hari ini isteri tak takut pada korang bukan sebab kemaluan korang tak besar, tapi sebab korang tak takut pada Allah!

Dan bila orang Islam tak takut pada Allah maka Allah akan cabut kehebatan islam sehingga orang kapirpun tak takut pada orang islam..

Berbeza orang kapir dekat zaman Nabi dahulu, mereka takut pada orang Islam sejarak sebulan perjalanan kerana orang Islam di zaman itu bertakwa kepada Allah..

Maka untuk korang dapat isteri yang solehah yang bakal menjadi ibu Mitahli kepada anak anak, in the first place, pada mula mula lagi, korang yang kena TAKUT pada Allah dengan cara yang paling layak Allah ditakuti... wallahualam~

“Wahai orang-orang yang beriman, jagalah dirimu dan keluargamu dari api Neraka yang bahan bakarnya manusia dan batu”.(At-Tahrim : 6)

Renung-renungkanlah dan selamat beramal!!

2 comments:

  1. org kata bini kuat bebel tndenye sayang

    ReplyDelete
  2. org jgk kata,kalu bini tak membebel langsung,tu tandanya isteri kita bisu,ahaks..

    ReplyDelete