I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, 13 November 2010

Bini Sunyi Suami Menyepi

Saya dah berkahwin dekat 10 tahun dan ada 4 orang anak. Suami saya tak romantic tapi baik, iaitu jaga hal ehwal kebajikan rumahtangga dan anak anak, tapi suami saya ni pendiam sangat, Dia tak kan berbual dengan saya kecuali saya yang kena mulakan dulu.
Dalam rumah jarang dengar kami bercakap, hanya suara anak anak yang riuh,. Saya pernah bertanya apa salah saya, katanya saya tidak buat salah tetapi dia melayan saya seperti tidak wujud. Saya meresa sangat sedih dilayan sebegini, Apa pandangan tuan?
Isteri Sepi.

********

WOHA! Topic kita hari ni:

Suami tak romantic kerana pendiam?

Suami baik tapi tak banyak bercakap?

Sepi sebab suami diam walaupun dia baik?

Suami jaga hal ehwal rumahtangga tapi saya rungsing sebab suami saya membasuh kereta, menanam bunga atau memelihara ikan?,

Apa?!!

Itu sahaja masalah korang dah jadi rungsing dan sepi?, sedang ramai lagi andartu kat luar sana, mereka lagi layak rungsing dan sepi.., patut korang tolong mereka dengan bagi izin suami korang kahwin lagi, eh! Itu cerita lain..

Sambung balik.

Kepada semua isteri yang rasa sepi dan rungsing kerana suami baik tapi pendiam..

Korang tahu tak apa makna CINTA?

Dah 10 tahun kahwin pun tak tahu apa itu CINTA?

Dah beranak pinak, dah berlaga lubang kencing masih tak tahu apa itu cinta??

Ni yang aku angin satu badan ni!! Nampaknya, aku kena terangkan balik makna cinta pada mereka yang dah berumah tangga, yang dah beranak pinak, yang dah berlaga pusat, (sambil geleng kepala...)

Baik, Cinta itu adalah...

(berhenti sekajap, telan air liur)

Cinta itu adalah apabila kita dapat MENIKMATI KESUYIAN bersama kekasih!

Jika korang rasa tak selesa bila duduk dua orang tapi tak bercakap apa-apa, itu bermakna orang itu bukan orang istimewa, orang itu mungkin orang asing, dan bukan kekasih..

KEKASIH adalah mereka yang mana bila kita duduk bersama, tapi tak bercakap apa-apapun, kita tetap rasa selesa, bahagia, dan enjoy the silence!!

Enjoy the silence!! Tak paham lagi? Itulah CINTA!!

Kalau tak paham bahasa melayu, biar aku cakap bahasa orang putih:

“You know you‘re in love after you found somebody really special, that you can just shut up for a day and comfortably enjoy the silence.”

(Entah betul ke tak Bahasa English aku tu? Lantaklah,)

Senang cerita, kita tahu bila kita dilamun cinta adalah apabila kita dapat bersama seorang yang sangat istimewa, yang mana detik bahagia ada pada setiap minit dan saat, walaupun kita tak bercakap apa apapun, kerana kita sedang ‘enjoy the silence’..‘menikmati kesunyian’ bersama orang yang paling kita cintai...

That is love!!!

Why do we feel it's necessary to talk about bullshit in order to be comfortable? Enjoy the silence with someone special, that is comfortably... That is love!!!

Dah! Speaking London pulak aku

Bermakna disini, para isteri yang terasa sepi dan sunyi sekalian, bukan salah suami korang buat korang rasa sepi, salah korang, sebab korang tu yang belum CINTA sepenuhnya pada suami masing masing.., korang masak, basuh baju, kemas rumah, ketip kuku, trim bulu untuk suami dah anggap itu cinta? Itu namanya ‘khidmat’.. cinta adalah memberi tanpa balasan.. chewah!

Korang patut rasa malu pada suami korang, sebab suami korang sebenarnya sangat faham erti cinta lebih dari korang yang ngok!, korang menderita tapi suami korang hidup bahagia dengan ‘enjoy the silence’, yelah, walaupun korang dah jadi gemok dan hodoh, serta tua , tapi suami korang cool, takde dia ceraikan korang?, malahan dia tak abaikan rumahtangga dan anak anak. Hari-hari balik kerja terus pulang ke rumah, sampai rumah minum air kopi, sambil perhatikan anak anak bermain, tanpa bercakap sepatah pun tapi hanya ‘enjoy the silence’.. wow! Romantiknya!!

Orang lelaki memang pandai bercinta dan ‘enjoy the silence’.., tak percaya cuba tanya kaki pancing, ada joran tu bercakap dengan mereka? Atau suami yang suka hias kereta, ada mereka sedih bila kereta tu tak bercakap dengan mereka? Atau yang pelihara ikan emas, bila mereka bercakap dengan ikan dalam akuarium, dan ikan tu tak jawab, ada mereka sedih macam korang? Takde.. mereka cool, mereka bahagia, mereka ‘enjoy the silence’..

Tapi korang pandai pulak bercinta dengan rantai emas, gelang emas yang pendiam, rasa bahagia bila pakai barang kemas yang tak bercakap sepatahpun..boleh pulak ‘enjoy the silence’ dengan emas karat, tapi dengan suami tak tahu pulak nak bahagia, tak boleh pulak nak ‘enjoy the silence’, dah kantoi bahawa korang tu tak pandai menikmati cinta, atau kahwin paksa sahaja.. kesian suami korang, rupanya... isteri korang tak cinta sepenuhnya lagi pada korang, bak kata pepatah, ada wang abang sayang, takde wang abang melayan.., tu yang bila suami kena buang kerja, perempuan pun terus mintak cerai.. kesian..

Padahal, korang tak tahu, bahawa suami korang sangat cinta pada korang, mereka makan masakan korang dengan penuh bahagia sehingga tak terkata apa sebab sedapnya masakan korang yang setaraf masakan ibu mereka, lalu mereka, ‘enjoy the silence’.. nyam nyam.. tapi korang sedih tengok mereka sedap makan sebab tak bercakap... apa daa..

Aku rasa tentu korang tak tahu, iaitu apabila tiba Malam hari, bila korang tidur, korang tahu tak bahawa suami main-main dengan rambut korang, cium pipi korang.., dan raba korang, tapi korang tak sedar sebab korang tidur mati.. sedang suami seronok 'enjoy the silence'... kan?

Satu lagi, untuk pengetahuan korang iaitu bila korang buat kerja rumah, suami sebenarnya pandang korang dengan penuh kasih sayang dan terharu, tapi mereka tak tunjuk sebab ego, nampak pendiam sahaja, malahan mereka selalu curi curi perhatikan korang buat kerja rumah dengan penuh ‘enjoy the silence’.. bila korang menoleh, mereka akan terus menoleh ke arah lain sebab malu dan ego, sambil control macho... buat buat baca surat khabar atau tengok TV, tu yang korang nampak mereka macam pendiam, tapi mereka sebanarnya cool dan faham erti cinta, mereka ‘enjoy the silence’ bersama korang, sebab tu mereka tak ceraikan korang.., betul tak?

Cinta itu adalah apabila kita dapat MENIKMATI KESUYIAN bersama kekasih

Akhir kata.. bersyukurlah dengan nikmat ada suami.. walaupun pendiam kerana mereka faham hakikat cinta.. untuk itu buktilah kecintaan kamu kepada Tuhan, bangun di malam hari, bertahajud dan ‘enjoy the silence’ bersama Pencipta sekalian alam... kerana jika kamu tidak mampu ‘enjoy the silence’ dalam bertahajjud.. ketahuilah, kamu belum cinta kepada Allah...

Malulah kamu kepada Tuhan dan suami kamu..

No comments:

Post a Comment