I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, 20 October 2010

Mesjid koq Beda Qiblat nya?

Kalau korang berjalan-jalan di Indonesia dan ditakdirkan korang bersolat di sebuah Masjid atau memana Musolla [Surau] yang korang nampak sejadah imamnya tidak lurus ke hadapan-janganlah pula korang buat muka pelik sangat. Semua tu adalah berkat hasil pengukuran penetapan arah kiblat semula oleh Majlis Fatwa Indonesia. Memang banyak masjid dekat sini yang mengalami perubahan tersebut.

Namun perlu ditegaskan, jangan sampai fakta seperti ini kemudian mengurangi rasa nyaman kita ketika solat di Masjid yang “dicurigai” tidak tepat qiblatnya pula. Apalagi kemudian merasa solat tidak sah disitu, atau tidak mau solat di situ, atau menghasut orang lain untuk tidak solat di situ. Kita harus tetap jaga persatuan umat -lagipun sembahyang di Masjid kan sunnah Nabi SAW yang amat dituntut. Besar ganjarannya.

Mengenai qiblat, tidak terlalu precise juga insyaAllah tidak apa, selama kita sudah berusaha sekuat kemampuan untuk menghadap kepada qiblat. Yang penting ada usaha yang bersungguh-sungguh! Bukannya main taram hentam kroomo bentang sejadah main rukuk sujud macam tu saja.

Ada sedikit fatwa Ulama dalam hal ini, aku quote kan di bawah ini

“Miring sedikit dari arah qiblah adalaah tidak membahayakan, seperti jika ia miring ke arah kanan sedikit, atau ke kiri berdasarkan sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam tentang penduduk Madinah : 
Antara timur dan barat adalah qiblah 
HR.Tirmidi, Ibnu Majah dan al-Hakim dan disepakati oleh adz-Dzahabi. 

Oleh karena itu mereka yang berada sebelah utara qiblat, kita katakan kepada diorang : bahwa antara timur dan barat adalah qiblat, begitu juga mereka yang berada di sebelah selatan qiblah, dan bagi mereka yang berada di sebelah timur atau barat qiblah, kami katakan bahwa antara utara dan selatan adalah qiblat, maka miring sedikit tidak berpengaruh dan tidak membahayakan.Wallahu a’lam.” 
Fatwa, 28 Dzulhijjah, Majmu’ Fatawa, Syaikh ‘Utsaimin, Jilid 12, hal, 415

Kesimpulannya--tak payahlah terlebih rajin kita pergi berdemo sakan panggil TV suruh robohkan masjid tu. Cukup sengetkan sedikit sejadah tu--selesai sudah masalah! Berkat ganjaran pahala berkali-kali ganda pun kita dapat. Nak bersosialisasi jemput Tok Imam jadi Tok Kadi akad nikahkan bini baru pun takdalah nak segan mana! WOHA
Nak dijadikan cerita adalah beberapa makhluk Tuhan ni yang tetiba  terlebih gila mengesyakwasangkakan diri mereka dengan persoalan-kalau kita sembahyang mengarah ke Barat-kenapa kita tak pusing 180* mengadap ke timur pula? Kan bumi ni bulat! Last-last bertembung juga!!

Hah, macamana tu? Betul juga eyh cakap dia.. Mau tergaru-garu kepala yang tak gatal ni kan.

Pada pendapat aku lah kan yang takdalah rajin sangat nak baca kitab ni. Arah yang dah ditetapkan tu adalah jarak terdekat dari tempat kita solat sampai ke Kaabah. Samalah macam kita kalau nak pergi beraya rumah jiran sebelah rumah--nak dapat duit raya nih!

Mana satu yang kita lagi prefer? Samada korang gi sarung kasut raya-kemudian terus bersalam dan langsung dapat duit raya yang berkoyan-koyan [mana tak nya-orang pertama datang beraya!Mestilah istimewa sikit kan] pastuh pergi meneruskan aktiviti mengenyangkan tauke kedai tikam ngan duet raya yang berkepuk-kepuk tu atau kita hidupkan enjin kereta-pergi pusing Serdang masuk Tol Karak Highway-lalu depan rumah Dato' Siti kemudian naik jambatan cantik dekat Grik tu pastu masuk PLUS-keluar ikut Sg Buloh-then sampai-sampai tuan rumah pun dah balik kampung tutup pintu sudah. Tak ke banyak kerjaannya tu pergi cari jalan jauh-jauh. Duit minyak habis-duit raya pun tak dapat. Yang paling tak best tu-korang kena tunggu setahun lagi nak minta maaf zahir batin! *tu pun kalau hidup lagi lah*

Lu fikirlah sendiri!WOHA

Makanya-toksahlah kut kita mengada-ada buat cara sendiri duk pergi menggedik kasi pusing 180* nak sembahyang. Nabi SAW ajar kita macam tu, kita yang pengikut ni wajiblah ikut cara dia. Apatah lagi sekarang ni dah bertubi-tubi teknologi nak memudahkan kita beribadah--buat apalah nak besarkan sangat ego tuh pergi kufur nikmat kan?! Memang betul-betul takda kerjaan lah kamu ni. Hahahaha

~Wallahua'lam~

No comments:

Post a Comment