I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, 14 June 2009

Ya Allah..BIMBAAAAANGNYA aku!!

Wahai hati, apakah yg engkau BIMBANGKAN?

Hari ini?
Esok?
Peristiwa lalu?

WAHAI HATI,
APA CERITA?
APA RASA?
MANA MAHU PERGI?

Penduduk di tepi pantai bimbangkan tsunami…
Penduduk di tepi bukit bimbangkan tanah runtuh…
Penduduk di kawasan Shah Alam bimbangkan banjir…
Penduduk di serawak bimbangkan wabak kaki dan mulut…
Penduduk di pulau pinang bimbangkan selsema burung…
Oh..bimbang….seribu sebelas ratus bimbang….

(tiba2 ada satu org hamba Allah menyampuk)
“Murai, kalau engkau bimbang, aku ada petua, apa kata kau beli insurance yg aku jual sekarang nih, insurance ni bagus!, bla bla bla bla”
Cik Murai kata: DIAM AAR KAU MAMAT!!!!

(sambung balik..)
Manusia memang bersifat bimbang,
Yg belajar bimbang tak lulus periksa
Yg lulus periksa bimbang tak dapat masuk U
Yg masuk U, bimbang tak dapat kerja
Yg dapat kerja, bimbang tak berkahwin..
Yg dah kahwin bimbang tak dapat anak
Yg dah dpt anak bimbang anak tak lulus periksa
Yg lulus periksa bimbang tak dapat masuk U
Yg masuk U, bimbang tak dapat kerja
Yg blabblabbla bla
Bimbang bimbang BIMBANG!

Akhirnya, datanglah jurujual insurance yg konon2nya boleh hilangkan bimbang korang, maka jadi kaya rayalah syarikat tuh…tangan 10 ribu, kaki: 18 ribu, lutut 2 juta, pusat lapan ratus, medula oblongata 3 ratus , serebrum lapan ringgit , air tulang belakang 2 juta bla bla bla Blah(blah kau mamat! Cik Murai tak nak dengar kau punya polisi!)

Ke ke ke ke patutlah ada kajian yg mengatakan antara syarikat yg berjaya kat dunia nih, adalah syarikat insurance, senang je nak suruh korang beli…bagi cerita2 yg buat korang bimbang, takut, dan risau, maka berebut rebutlah manusia manusiawi itu mengharap insurance…oh..alangkah bimbangnyer…isk…isk…

Cik Murai nak cerita sikit sambil menyelit pasal insurance nie, apabila korang sedih dan takut harta benda korang hilang, maka korang boleh insurancekan harta korang tuh, dan jika korang takut anggota badan korang hilang, pun ada berlambak2 syarikat insurance akan dtg cerita ceritu dia punya polisi untuk setiap anggota badan korang, tahi lalat di bulu matapun boleh di insurancekan...kalau korang takut kehilangan anggota keluarga , pun ada syarikat insurance yg akan cover, dan kalau korang takut korang mati takde sape nak tanggung anak bini…memang bayak polisi insurance korang boleh cari, tapi masa yg hilang, mana insurance nak cari daa…MASA !

"deeemi maaasa…sesungguhnya manusia kerugian.. meeeeelaaainkan.. yg beriman dan yg beramal soleeeeeeeh.."
(lagu latar-raihan[bayangkan Adi]-demi masa)

Ok cukup2 Cik Murai bukan nak cerita pasal insurance , Cik Murai nak bercerita bagaimana nak menghilangkan bimbang…Cik Murai selaku bukan pakar motivasi pagi,petang, maghrib ataupun malam, mencadangkan empat perkara yg korang kena buat untuk hilangkan bimbang, ingat! empat perkara…kalau raihan 5 perkara harini Cik Murai nak bagitau EMPAT PERKARA…!

Sila baca dengan teliti dan perlahan2 kerana apa yg korang faham nanti akan mempengaruhi seluruh kehidupan korang (pinjam kata2 sesorang salesman-salesman insurance..)

Oleh kerana bimbang datangnya dari hati maka korang (dan Cik Murai) kena buat empat perkara pada hati korang..ini adalah SOAL HATI…

Perkara Pertama hilang:


Hilangkan ‘HARTA’ korang…

Manusia cukup bimbang harta yg sedia ada –hilang!, Hilangkan harta di sini Bukan bermaksud korang kena buang, jual atau campak TV perabot mcm yg selalu ”pengarah malaysia faham dan gambarkan dlm drama”..korang kena buang perkataan harta AKU - kepada; HARTA ALLAH

bila korang dah dapat hakikat bahawa semuanya ini adalah milik Allah maka korang takkan ada bimbang lagi pasal harta! Org yg paling bimbang adalah org yg ada banyak harta, krn itulah dari segi psikologi, manusia akan dapat mengurangkan bimbang bila dia mengalihkan tanggungjawab hartanya kepada pihak lain , seperti upah Jaga, simpan duit dlm bank, buat rumah tepi balai polis dan lain-lain. Tapi perbuatan begini tetap mendatangkan bimbang kerana semua itu adalah makhluk, makhluk tak boleh bagi manfaat ataupun mudarat! Sesiapa yg mengharapkan makhluk pasti (kebanyakkanya) akan bunuh diri atau jadi giler!

Di sini apabila korang hilangkan harta dari hati korang dan Faham Hakikat bahawa semuanya ini adalah milik Allah, pasti dan pasti hati korang akan tenang setenang tenangnyer…memang itulah hakikatnya..mata, telinga, lubang hidung, tangan, tahi lalat semuanya dari Allah dan semuanya milik Allah, nyawa kita, anak dan isteripun milik Allah, Allah boleh ‘ambil’ bila2 masa..kerana itulah org yg bunuh diri akan di azab oleh Allah kerana telah mengganggap nyawanya adalah miliknya sendiri…nyawa adalah milik Allah!

Bila korang dan Cik Murai dah yakin bahawa Allahlah yg jaga semua perkara di dunia ini, walaupun bergesernya pasir di lautan, gugurnya daun di hutan… maka korang akn tenang, setenang tenangnya…walaupun tahi bintang nak langgar bumi, walaupun yahudi nak musnahkan islam-Bukankah Allah yg jaga aku dan harta aku?? Aku nie nak jaga diri sendiri pun tak mampu!! Nah,inilah TAWAQAL!!

Org yg bertawakkal akan selamat, dan org yg selamat akan dapat segala-galanya, manakala org yg tak bertawakkal, adalah org yg tak selamat dan org yg tak selamat akan hilang segala-galanya…org yg selamat dari azab Allah akan dapat segala-galanya di akhirat kelak..korang lihat org kapir yg ada kereta besar, rumah besar, tapi mereka hidup dlm kebimbangan, kenapa? Kerana mereka rasa semua itu milik mereka, mereka tak belajar tawakkal..mereka tak selamat dari azab Allah dan mereka akan hilang segala-galanya di akhirat kelak…kalau nak bimbang,..bimbanglah tentang hari akhirat..inilah bimbang yg membawa korang ke shorga!

TIADA KESEDIHAN, KETAKUTAN, KEMBIMBANGAN, KERISAUAN UNTUK PERKARA DUNIA…
KESEDIHAN, KETAKUTAN, KEMBIMBANGAN, KERISAUAN HANYA UNTUK PERKARA AKHIRAT…

Satu cerita:
Seorang miskin telah berjiran dengan org kaya, hari2 apabila org kaya ni nak keluar rumah simiskin ni akn datang dan buka pintu pagar…satu hari, org kaya nie bagi hadiah seratus ringgit sekeping kat org miskin ni, apa lagi gembiralah org tua tu, tapi bila malam tak boleh tidur, tak lena di buatnya, simpan duit bawah bantal tak kena, simpan dlm beras bimbang tikus gigit, simpan celah atap, takut diterbangkan angin, pendek cerita sampai ke pagi si miskin ni pegang duit dan tak boleh tidur.. esoknya seperti biasa org miskin ni pergi buka pintu pagar si kaya dan bagi balik seratus ringgit kat org kaya tuh

Kenapa? Tanya si kaya..

Saya tak boleh tidurlah tuan…saya tak tahu tuan macamana, tentu tuan tak boleh tidur kan?

Org kaya tu menangis…..benarlah, aku dirikan pagar dan upah jaga kerana aku begitu bimbang…aku ingin sekali tidur lena ..oh…

Moral: tak salah korang kaya, tapi kebimbangan akan datang apabila korang tak berjaya ‘hilangkan’ harta korang yg banyak dari hati korang(termasuk Cik Murai), semua yg dimiliki adalah pinjaman…dah adab pinjam kenalah pulangkan, tak faham2 lagi?

Lagi satu cerita..
Sekiranya korang bawak duit seratus ribu ringgit kat dlm poket dan naik BAS..apa akan jadi? Tentu korang tak boleh tidur, sekejap2 pegang poket, mata melilau tengok kiri kanan, org nak tekan loceng nak turun, korang dah gelabah…hehe..tapi sekiranya korang bawak sepuluh ringgit jer dlm poket..tidur macam apa…siap meleleh air liur basi… hahahaha~ Bertawakallah pada Allah dengan sebenar-benar tawakkal.. nafikan milik anda, semuanya adalah milik Allah jua!

Hilangkan perkataan ‘aku’ pada setiap harta…aku adalah milik Allah, Allah boleh ambil nyawaku pada hari ini, aku berserah dan bertawakal sepenuhnya kepada Allah….jadikanlah aku org yg bertawakal…aameein…

Perkara kedua hilang:

Hilangkan ‘HASIL’ korang…

Orang yg merasakan dirinya telah berjaya buat sesuatu akan mengharap pulangan…dan perkataan ‘patut’ akan banyak terpancul dari mulutnya..

Cth:
Aku guru besar, cikgu2 lain patut hormat aku..
(siapa peduli kau punya besar?)
Aku org tua, org muda patut memuliakan aku…
(pergi mampuslah tua kutuk!)
Anak aku patut balik jengah aku, dulu aku yg susah payah besarkan dia…
(anak engko sibuklah…!leceh betul)
Kau patut tolong aku , sebab dulu aku dah tolong kau
(pergi jahanam kau punya tolong!)
Kau patut komen kat blog aku sebab aku dah banyak komen kat blog engko
(ha ha ha…!)
Saya patut dpt itu…
(pergi mampus)
Sekurang2nya kamu berterima kasih dengan saya
(boleh blah!)
dan lain2…

Jadi org yang tak nafikan hasil usahanya akn mengharapkan sesuatu dari hasilnya dan sekiranya tak dapat maka dia akan tersangat bimbang, resah dan gelisah dan perkataan patut patut patut akan membimbangkannya lagi ….org sebegini hidup dlm kebimbangan kerana tak faham Hakikat Ikhlas…kerana itulah selalu sebut “PATUT”…memang tak patut..hahaha

Jadi, Korang kena nafikan apa yg telah korang buat sebagai semuanya dari izin dan pertolongan Allah, hari ini bila korang manusia mengaku telah buat itu ini, sekali bila ada org takwil@pertikaikan maka korang mula meradang, atau bimbang hasilnya tidak di sanjung org, atau korang tulis blog tapi bimbang org tak komen, tak payah bimbang…walaupun korang buat masjid, dah ajak sejuta perpuluhan enan manusia masuk islam, atau selamatkan semua org dari selsema burung, tiba2 satu org pun tak ucapkan terimakasih, malah org membalas ‘tuba’…tak perla sedih dan bimbangpun! Tak perlu!

ikhlaslah kawan, semua yg telah berjaya di buat tu adalah ehsan dari Allah…tanpa ehsan Allah kita tak dapat buat apa2 pun..nak kedip mata pun tak boleh, nak baca tulisan ni pun tak boleh..jadi nafikanlah hasil korang walaupun dah berpeluh bulu ketiak…nafikan!!!

Cth korang lukis satu lukisan …korang letak tandatangan..sekali datang org kutuk lukisan korang, apa rasa, sedih? Marah. Bimbang org lain kata benda yg sama? Ha! itulah moralnya..cuba korang tak tanda tangan..org puji ke, org kutuk ke..kau tak payah bimbang…
Inilah HAKIKAT IKHLAS…bila dah buat nafikan..semuanya dari Allah…

Akhirat nanti Allah tak nilai kejayaan daqwah melalui ramai pengikut..tapi melalui ikhlas, walaupun satu org tak ikut ngko!

Mengerti??

Moral: Hasil korang dipuji akan menjadikan korang sombong.. Jika tidak dipuji, sebaliknya dikutuk akan mendatangkan kesedihan dan kebimbangan…nafikanlah hasil tu…dan bila korang berjaya nafikan hasil korang maka korang akan dapat hakikat ikhlas.. wallahualam~~

Jika korang dpt islamkan sejuta perpuluhan enam org kapir kat Malaysiapun,nafikanlah.. semua dengan ehsan Allah.. korang akan mengerti hakikat IKHLAS.. insyaAllah

Perkara ketiga hilang:


Hilangkan ‘DIRI’ korang.

I’m not somebody, I am nobody…
sesorang yg bangga dengan kedudukkanya pasti hidup dlam kebimbangan…
org besar bimbang hilang pengaruh..
org kaya bimbang miskin,
org cantik bimbang hilang kecantikkan…bla bla la bla

hilangkanlah ‘diri’ korang dari hati…maka korang akan belajar hakikat TAWADHUK…
org yg merendah diri akan tenang setenang tenangnya…org yg tahu bahawa dia adalah hamba Allah dan semua org lain pun hamba Allah maka tak akan ada apa kerisauan lagi…
sekali Allah tanya Nabi kita Muhammad s.a.w,
siapa engkau? Nabi jawab: saya anak yatim…
(subhanaAllah alangkah indahnya…)

Perkara ke empat hilang->

Hilangkan ‘HARI’ esok…

Last…(dah panjang sangat dah ni)korang akn hilang segala kebimbangan tentang hari esok..bila korang anggap korang akan jadi MAYAT esok…

Seperkara lagi, bukan korang je yg jadi mayat besok, korang kena anggap ORANG LAIN pun jadi mayat besok…Cik Murai bila bergaduh dengan Mama Heboh(adik),terus fikir..oh dia akan mati esok..maka Cik Murai tak jadi nak marah, Cik Murai peluk dia..Cik Murai maafkan dia..Cik Murai bagi hadiah..dan Cik Murai dapat rasakan betapa indahnya hari ini..kerana hari ini adalah hari terakhir Cik Murai di dunia ni bersamanya ..Cik Murai akn menghargai setiap detik ini…makan malam, minum petang, tidur dan lain-lain

Satu cerita: Seorang ayah yg baru kematian anaknya menangis bagitahu bahawa semalam anaknya menangis nak eskereng..tapi dia tak beli..dia kata kalau lah tahu anaknya mati hari ni, tentu dia akan beli eskereng sebanyak2nya semalam..oh….

Ada jugak Cik Murai dengar cerita (Ali*bkn nama sbnr*cerita) seorang isteri yg menolak pelawaan suaminya untuk bersetubuh, sekali besoknya suaminya mati.. dia berkata kalau tahu.. tentu akan bersetubuh sepuas2nya…oh…

Cik Murai suka dengar cerita seorang ayah yg menarik telinga anaknya sebelum melintas jalan..Cik Murai tanya kenapa tarik telinga?, dia belum buat kesalahan lagi..
Katanya: takkanlah aku nak tarik telinga dia selepas di langgar lori!.(oh…ok~)

Cuba korang anggap bahawa semua org yg korang jumpa di jalanan akan mati besok.. oh.. betapa indahnya hari ini…begitu di nikmati sekali… langit yg biru.. pohon yg hijau.. hari ini langsung tak bosan sebab hari ini adalah hari terakhir saya dan seluruh manusia di bumi ini.. hari ni saya nak pergi solat 5 waktu di masjid, hari ini saya nak taat segala perintah Allah..aameein~

Siapakah org yg bijak?
Orang yg bijak ialah org yg mengetahui dirinya akan menjadi mayat dan membuat persediaan untuknya.

Siapakah orang yang paling bodoh?
Orang yg paling bodoh adalah org yg sudah tahu dirinya akan menjadi mayat tapi tidak membuat persediaan, maka bila mati jadilah dia mayat seorang yang bodoh.

Kesimpulannya..

Hilangkanlah harta, hasil, diri, dan hari esok dari hati korang…atau

1.-Bertawakallah kepada Allah dengan segala harta korang
2.-Ikhlaslah pada Allah dengan hasil usaha korang
3.-Bertawaduklah dengan sesiapa saja dijalanan kerana kita adalah hamba Allah…
4.-Jadilah org yg paling bijak dengan mengingati maut…

Keempat-empat perkara di atas akn menghilangkan BIMBANG korang (kita semua).. insyaAllah…wallahu’lam~~

Friday, 12 June 2009

Pemurah VS Kedekut

bukan SEMUA pemurah bagus dan kedekut itu tak bagus. Bagi perempuan, ada masanya kedekut itu bagus dan pemurah itu tak bagus.

Kalau murah dengan senyuman dan sedekah, memanglah bagus. Kalau berkawan dengan orang macam ini, harus kita dapat tempias disebabkan kemurahan hati dan rezekinya.


Apapun, kategori pemurah tak bagus yang Kak Noremah maksudkan ialah suka sangat tayang apa yang tak sepatutnya ditayang.

Apa yang sepatutnya tidak menjadi tontonan, sekarang boleh dilihat di mana-mana dan seolah-olah menjadi pemandangan biasa.

Sebilangan orang menganggap perlu berfikiran terbuka berdepan perkara sebegini atau beranggapan ia hak individu. Namun, daripada satu sudut, perlu juga memikirkan hak diri sendiri dan masyarakat yang terpaksa melihat perkara yang tidak ingin dilihat.

Kalau tak percaya, pergi ke tempat awam dan anda boleh melihat pemandangan yang sepatutnya tidak dilihat di mana-mana.

Wanita moden spesies baru ini, membongkok sikit, nampak alur punggung. Angkat tangan sikit, ternampak perut dan kadangkala seluar dalam.

Itu belum lagi leher baju yang luas saujana mata memandang. Berdiri tegak macam tiang bendera pun, hissy tak sanggup nak cerita lebih lanjut. Agak-agak kalau kategori macam itu, pemurah ke murah?

Ada orang kata, jangan nilai pada luaran. Mana tahu hatinya baik? Baik hatilah tu bagi orang lihat tayangan percuma.

Dalam hal ini, wanita kedekut lebih bagus. Langsung tak bagi peluang lelaki tak berkaitan melihat apa yang tidak patut dilihat. Jaga maruah dan sudah tentu tak ada yang marah. Tak gitu?

Kak Noremah: Nilaikan pemurah dan kedekut daripada sudut berbeza.

Friday, 5 June 2009

Mengapa Mesti PEREMPUAN???

(Nasihat kepada Bapuk dan pondan yang bercita cita ingin mengubah jantina...)

Dalam hidup ini, ada banyak benda yang tuhan dah larang, tapi manusia-manusia degil tetap nak buat gak, apa kes entah?, bodoh ke apa? sedang disebalik larangan Tuhan itu ada macam-macam hikmah, baik dari segi sains atau moral, tapi manusia tetap nak buat gak, sama ada tak takut pada tuhan atau tak percaya pada tuhan? Entahlah?

Apapun yang korang nak percaya, hakikatnya, semua orang akan jadi mayat, kalau anda pondan, anda akan jadi mayat pondan..Kalau anda bapuk, anda akan jadi mayat bapuk, dan anda tak mampu mengubahnya!

Tidakah korang sedar? bahawa di setiap larangan tuhan itu, Allah masih bagi alternative kepada setiap larangan agar korang dapat berfikir dan buat keputusan yang paling tepat dalam umur yang singkat demi mencapai kebahagiaan pada hari mejelang jadi mayat sebelum dimamah Ulat, sedarkah?…

Allah larang makan babi tapi Allah tak larang makan ayam, ketam, itik, kuda, dan berjuta makanan lain..

Allah larang berzina tapi Allah tak larang nak kahwin satu dua tiga, satu lagi, dua, tiga bla bla bla..

Allah larang minum arak tapi Allah tak larang minum air tebu, teh tarik, kopi janda, tongkat ali, kacip fatimah, bla bla bla..

Allah larang bunuh orang tapi dalam perang boleh bunuh orang…hehehe

Allah larang cemburu tapi boleh cemburu pada orang kaya yang bersedekah, boleh cemburu pada orang yang berjuang jalan Allah..

Pendek kata, dalam setiap larangan ada alternative, tapi korang tu lah tu, bodoh sangat, nak jugak makan babi, nak jugak berzina, nak jugak main belakang, nak jugak mabuk, nak jugak itu ini begitu begii..

Sampai satu tahap, nak ubah kemaluan, nak ubah jantina… lalu salahkan tuhan (bagi yang percaya) akan kenapa tuhan jadikan aku lelaki sedang naluri aku perempuan…

Atau salahkan mak bapak yang pakaikan baju perempuam lalu aku berubah menjadi perempuan konon.. bodoh ke apa?

Baik, korang nak sangat jadi orang perempuan, dan sebelum korang ambik keputusan nak ubah jantina, biar aku nasihat sikit betapa susahnya nak jadi orang perempuan..

Ingat senang ke jadi perempuan?

1) Perempuan ada Haid.

Ingat best ke dalam hidup ni bila setiap bulan ada haid? Pernah sakit senggugut? Sakit tau!, kepala jadi pening dan jiwa jadi emosi tak tentu pasal..,

Korang tahu apa itu haid?

Darah yang keluar sebab korang tak mengandung.., paling lama 15 hari dan paling sikirt sehari semalam, .. kena pulak beli tuala wanita, ingat bestke pakai tuala wanita? Mahal tu, kalau sehari kena pakai 3 kali dan kena pulak 15 hari, dan andai kata satu keping seringgit , sebelum manopous cuba kira berapa ringgit? kos tu..

Lepas tu pulak, haid ni ada 7warna:- hitam, merah, koko@coklat, kelabu, kuning, perang,dan color tanah, lepas tu jika ada ala-ala jeli yang berwarna perang atau kekuning kuningan, pun masih lagi haid.. mm,btoi ka? aku tak penah kena haid!

Dan bila dah datang haid, bagi pondan yang bertakwa, dah tentu tak best sebab tak boleh solat, dan tak boleh baca Al quran, tak best kan?

Jadi kepada bekas bapuk dan pondan yang nak solat, tapi takut haid masih ada dan was-was takut solat tak sah, boleh chek guna kapas, tengok warna haid tu, jika warna macam yang aku sebut di atas, dalam tenpoh 15 hari, semua di kira haid, tapi jika check dengan kapas dan jumpa cecair yang warna putih, atau keputih-putihan, itu dikira keputihan dan bolehlah mandi wajib dan solat macam biasa..

Tapi kadang kadang perempuan ni hormon tak sama, bapuk atau pondan yang ‘jadi’ perempuan lagilah pelik punya hormone, maka, jadilah haid yang macam-macam punya cerita, ada dah habis haid tapi lepas tu ada balik, jadi dalam julat 15 hari check, jika takde, kena check sebelum solat, rasa dah takde, lalu solat, tapi lepas solat ada pulak, maka kena tunggu waktu solat berikutnya dan check pulak waktu sebelum solat, dan ulang sampai betul betul dah habis, faham?

Akupun tak faham, tengok? Ingat senang ke jadi perempuan?

Lepas tu pulak, dah mandi wajib dan nak solat, ada pulak masalah lain bagi bapuk yang bertakwa, iaitu, jika korang mandi waktu asar sebab suci waktu tu, korang wajib solat asar dan qadha zohor, kalau korang suci dan mandi waktu isyak, korang wajib solat isyak dan kena qada solat maghrib..., atau nak lagi faham, korang kena qadha solat yang boleh dijama’kan, jadi subuh tak payahlah nak qadha jika suci waktu zohor.. atau jika korang mandi waktu maghrib, asar tak payahlah qadar, Cuma jika korang suci waktu asar tapi terbabas mandi waktu margrib, kenalah qada solat asar dan zohor.., faham?

Akupun tak faham, tengok? Ingat senang ke jadi perempuan?

Habis bab haid! Nak faham lagi, gi tanya ustazah ok…

2) Aurat perempuan susah nak jaga..

Kepada bapuk dan pondan sekalian, korang dulu lelaki, maka aurat setakat pusat dan lutut, dulu jika korang pakai baju nampak rambut yang kerinting dan kusut, atau nampak tumit dan bulu betis serta parut kudis, tak salah dan tak berdosa, Cuma berdosa bab memakai pakaian seperti perempuan, lalu korang tukar jantina sebab tak nak berdosa memakai pakaian permpuan, sekali dah jadi perempuan, kenalah bertudung cik adik oi..

Korang hanya boleh tunjuk muka dan tapak tangan, itupun jika ada hal mustahab.. pakai purdah lagi bagus, nak aku cerita pasal azab api nereka yang menyiksa perempuan yang bukak aurat?

Sakit senggugut sikit dah menangis, tak payalah nak berlagak? Lu pikirlah sendiri!!!

3) Baju perempuan cerewet..

Orang lelaki pakai baju sama 5 hari takde orang nak kutuk, tapi jika perempuan, jika setiap hari isnin pakai baju sama (walhal setiap hari dah tukar) pun kena kutuk..

Apatah lagi jika baju tak gosok, busuk dan kotor, kena kutuklah dengan makcik makcik munafik kat pejabat..

Lepas tu pulak baju perempuan ni tak macam lelaki, iaitu semua zip dan semua butang baju lelaki ada kat depan, senang nak bukak.., tapi baju perempuan, ada yang butang belakang, ada zip kat peha, ada kancing kat lutut, ada sanggul kat kepala, ada reben kat perut, ada tali kasut kat punggung.., ish,, lecehlah nyah!!

4) Perempuan tak boleh tangguh kerja..

Lelaki jika kerja tak siap, boleh sambung esok, tak siap repair kereta, campak spanner bawah kereta dan sambung esok pulak, habis cerita, minggu depan pun boleh, tapi perempuan jika tangguh basuh baju, atau tangguh jemur baju, atau tangguh sidai baju, atau tangguh lipat baju dan tangguh gosok baju, alamak jahanamlah dunia.., busuk!!!

Itu belum cerita tangguh basuh peruk, kuali, cawan, piring, mangkuk dan pinggan, atau tanggung kemas rumah, atau tangguh mandi,. lagi BUSUK!!!

5) Wanita nak buat apa-apa kena izin ..

Dulu, sebelum korang tikar jantina, kuasa izin ada pada kau wahai bapuk dan pondan sekalian, sekarang nak keluar rumah tanam pokokpun nak kena mintak izin, kan payah tu

Dah ler tu, jika korang nak puasa sunat atau solat sunat pun kena mintak izin suami, kan payah tu?

6) Saksi lelaki lebih afdal dari wanita..

Malas nak tulis, rujuk mahkamah..

7) Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki.

Juga malas nak tulis, pi rujuk AmanahRaya nue pulak..

8) Talak bukan di tangan isteri.

Ni satu kerugian yang besar bagi pondan dan bapuk sekalian, tapi baguslah jika perempuan takde kuasa talak, kalau tak hari hari suami kena cerai..

Contoh perbualan telefon yang aku rakam secara sembunyu di alam maya:-

“hello, abang kat mana ni? Apa? Abang sedang lepak minum teh tarik dengan kawan kawan abang sambil tengok gusti? Abang ingat saya kat rumah ni tunggul ke? Saya cerai abang dengan talak 3!”

“hello, abang dah beli susu anak ke belum? Anak dah nangis ni, Apa? Abang singgah main futsal? Saya cerai abang dengan talak 8!”

“kenapa abang tak balik rumah lagi, hari hari overtime, balik cepat, kalau tak saya ceraikan abang!”

“hello bang, malam ni ada AF7, abang jangan nak ngada-ngada nak tengok bola, kalau abang nak tengok bola gak, saya cerai abang dengan talak 7!”

Macam-macam hal!

9) Wanita wajib taat kepada suaminya.

Perempuan ajak suami bersetubuh, suami boleh tolak anytime, tapi lelaki bila ajak isteri bersetubuh, atas peti aispun kena layan.. [yoyo cakap.hehe]

Layan…. Zasss..

10) Perempuan susah nak inzal..

Pandai pandailah korang cari titik inzal jika nak hidup bahagia… nak tau inzal tu apa. pepandailah korang google satg!

11) Perempuan kena beranak..

Ok, Ini sakit, serius!.., sangat sakit..sakiiiit sangat…tak pecaya tanya dekat mak mak korang

Dah lah sebelum tu kena mengandung 9 bulan, bawak perut ke sana ke mari, lepas tu beranak pulak separuh nyawa… huue,parah paraah..

Penutup..

Aku bukan nak burukkan orang perempuan, aku Cuma nak bagitahu kepada pondan dan bapuk sekalian, tak perlulah korang tukar jantina, sebab BERDOSA DAN BOLEH MASUK NERAKA KERANA TIDAK BERSYUKUR… habis sampai situ..

Ingat! Semua orang akan jadi mayat, kalau anda pondan, anda akan jadi mayat pondan..Kalau anda bapuk, anda akan jadi mayat bapuk, kalau adan tukar jantina, anda akan jadi mayat yang tukar jantina.., Anda tak mampu mengubahnya!

Tapi, jika anda bertaubat, anda akan jadi mayat yang diredhai Allah..aameein..

(bertaubat kepada bapuk dan pondan bukannya diukur dengan memakai tudung, harap maklum)

Maka, sesungguhnya, nasihat di atas bukanlah untuk pondan dan bapuk sebenarnya, tapi adalah untuk korang wahai orang lelaki sekalian supaya lebih sayangkan orang perempuan di sepanjang ranjau kehidupan iaitu isteri, ibu dan nenek serta moyang juga saudara perempuan yang lain…

Ketahuilah, lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih dari taat kepada bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita?

Ketahuilah, walaupun lelaki menerima pusaka lebih berbanding wanita, tapi lelaki wajib menggunakan hartanya untuk menyara isteri seorang wanita…

Ketahuilah, setiap kali wanita beranak.., setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan anak di kira mati syahid dan dosanya diampun ALLAH sehingga ia seperti bayi yang baru dilahirkan…

Ketahuilah, Di akhirat kelak, seorang lelaki belum tentu masuk shurga sekiranya gagal menunaikan tanggungjawabnya terhadap 4 wanita iaitu: Isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya.

Ketahuilah, isteri yang solehah, akan masuk shurga 500 tahun lebih awal dari suami, sedang suami masih berada di bawah arasy..

Ketahuilah, Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana mana pintu Syurga yang disukainya cukup dengan 2 syarat sahaja: Suami redha dan Allah redha..

Ketahuilah, lelaki dalam shurga, akan datang beramai-ramai pergi ziarah Allah yang merupakan kemuncak nikmat, tapi wanita, Allah sendiri yang akan datang menziarahinya..

Ketahuilah, Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang yang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata. SubhanAllah... sayangnya ALLAH pada wanita ....

SEKIAN ye adeq-adeq..trimas juga bt saudara Hamka~

Kerabat Astana: Mm,tak lah susah sangat jadi orang perempuan sebenarnya, kan?hihi

Saturday, 16 May 2009

Salamat Haghi ChegQ!!

Sempena Hari Guru yang mulio ni, berkene amatlah Cikgu nok ngaja ko anok-anok hok cekgu saye ngoty nie suatu ilmu sgt bguno tok maso depe. Haa, haghini cekgu nok ngaja ilmu vocab-vocab kelate!! Uuuh,musti sumo pakak exited kan?
Hai,Pareb,jago sikik tuh tatasusila..Bakpo dok jadi sangap mace nate beruk keno cicoh blace ni? Duk molek-molek,comey comeyh sikik ah. Malu ko ore tuh.
Houh,cukuk r tuh introdaksen dio. Tanpo truh bebaso basi lagi, moh kito samo-samo cekitdout gapo dio hok cekgu nok ngaja ari ni!ahaks
Aku = Kawe/ Ambo
Dia = Demo
Mereka =sek sek mu/sek sek demo/sek sek kawe
So = satu
Pat = empat
Ne = enam
Ne las = enam belas
Wo uloh = dua puluh
Tigo amah = RM 1.50
Samah = RM 0.50
SE RIAL (si’yar) = RM 1.00
DUA YA = RM 2.00
TIGO YA = RM 3.00
PAT YA = RM 4.00
LIMO YA = RM 5.00
Dan begitulah seterusnya 6 ..7 ++ YA
BOK = Buku (Book)
KALE = Pensil (arab = qalam)
PENG = Pen
PISA = Pisau
PAGHE = Parang
TUKO = Tukul
BEDO'OH = Over acting
GUANO = Macam mana?
GAPO = Apa?
Ingat! Peranan "SABDU" dalam loghat Kelantan begitu besar dan boleh membezakan langit dengan bumi. Sekadar contoh,Tanpa 'sabdu' orang boleh patah gigi kerana MAKAN KANTIN, sepatutnya disebut MAKE KKETENG(eating at the canteen)!!!
Atau salah faham antara TIDAK PAKAI (not wearing)dengan TOK PPAKA (useless).Atau keliru diantara KECEK(tipu) dengan KKECEK(bercakap) dan antara SANGKUT(gantung) dengan SSAKUK (hajat tidak kesampaian..sob3)
Berkhidmat Demi Agama,Bangsa&Sastera!

KELAte II

le' ik = liat
napa siro = penampar sulong!
retok = jambatan
set'to = manggis
keto galo = traktor
tino garik = bitchy woman, perempuan jalang
soyoK = koyaK
tok cekak = tidak laraT,LetiH
punoH ranoH = rosaK segala-galanya
setaL = settle, selesaikaN
kupiT hapaH = sangat kedekuT
koya = perasan
pitiH = duiT
ngeceH = pemetiK api
luga = mual
kenalir = berdebar2
semey = osman (nama orang..hehe)
pughah = comot
berat muuu = terukla ko ni
cedong = cucuk pokok padi
BEKWOH = Kenduri
E.g : esok demo jange lupo maghi ghumoh kawe, kawe buak BEKWOH
JONGKAKO - Tukang hidang masa kenduri
E.g : mano JONGKAKO ni, gula abih doh ni
TOK POK - Tidak cukup masak/tidak cerdik
E.g : Ubi ni puah kawe ghebuh tok pok lagi la wehhhh
TOK SEGUNG - Tidak sebulu
nyetok= dalam erti kata fizikal adalah cramp. contoh:nyetok kaki. kaki cramp la tu.nyetok urat. sakit urat la tu. tetapi dari makna mental, nyetok juga membawa maksud merajuk/tidak puas ati. contoh:"aku tegur skali, nyetok.tegur sekali nyetok. dio ni aku jek mampuh key baru tahu".terjemahan :"aku tegur sikit dah merajuk. aku terajang kang baru kau tahu nanti).
ngabey= mengarut..hmm kat sini kalu ditambah dengan 'ngabey kok sir/sey' pun boleh.membawa makna yang hampir sama ttp ditambah sedikit ke'extreme'mannya..[dok pehe,g jupo Gapo@Koleh]

KELAte III

keluar = tubek
ramai = rama’
ketiak = tiok
manis = manih leting
tawar = tawa hebe
masam = mase pughik
hitam = hite lege
belok = co’nar
tidak hirau =dok ca’ro
undur belakang = guste
skil = pembaris = skil
co'keh = cungkil = co’keh
campur = legu
faham = pehe
hiding = hi’de
kereta = keto
kereta jentolak = keto sodok
kereta pengaut = keto keh
woh se'to = gapo dio?jawab2~
buah ciku = woh sawo nilo
kejar-mengejar = dok berambak
tolol = gong
cubit = kutey
karut =gho’be
tidak kisah = tok ca’ro
reverse = guste'
halau = ambat
faedah = pekdoh

KELAte IV

meh = mari / ikut CTH : "meh sini" (mari sini) / "Meh smeta" (mari sebentar)
smeta = sekejap
gapo = ape
te' = pukul
baloh = bergaduh
supik = plastik
bekah = bekas
tohok = buang
gak - selalunya digunakan apabila seseorang tu tengah marah/malas nk layan/EMO.
E.g: Gapo gak...Bukok gak...(pepandai mengikut kesesuaianlaa ye adeq2)
Kha`ko dinding - Kerangka dinding
ngulo= mengular
bekeng=garang
ngayat=ngorat/mengayat
ngoya=berkhayal
seme = malu
ngukah = panjat
kelih = lihat
kekoh = gigit
tuo bako = sangat tua
bako = keturunan
pe’el = perangai
kekong = dukung dari belakang
sero = terasa

KELAte V

acu cubo try test = rasa( ayat panjang tp maksud sama)
lakoh = langkah
come lote = sangat cantik / comey ngoty
takuk = sambung
nurun = ikut siapa (nurun sapo)
ghobek sireh = penumbuk sirik
kucar lana@ kube lembe = bersepah-sepah
agah = sombong
meto = keras kepala, tidak dengar nasihat
kerah keng = suka lawan cakap
jek = terajang
chocoh = jolok @ nyalakan
gohek = cuba
pekong = lontar
Kelecak – Terpelanting
Kube lana = Bersepah
Tok kokse = Letak merata-rata
dok ca'ro = tidak hirau
Nakuk Paik - Penakut Yang Amat Tinggi
Lonjong - Tinggi Sangat
Masing Pekkok – Masin Gila!!
Nipih Nayyang – Nipis Gila!!
Maknga - Cuai
Jabir / Supek - Plastic Bag
Koghok - Tengkorak
Kehek - Muntahkan Semula
Puahsang - Boring
Meppeh - Tidak Larat
Kepeh Blepeng - Sangat Kempis
kerit tupa=kena gigit tupai
agah=sombong
gere=wakaf kayu
Rasanyo setaka’ni dulu perkongsie kito pd kali ini.nanti kalu ambo ingat lagi,ambo akan listkan lagi di sini,Insyaallah.. Atau ado ore klate sini nok kongsi ngan saing-saing pelawat ni,bleh list kat ruangan komen deh.begheh..Wassalam~

Friday, 27 March 2009

Life is Great isn't it?

Tett...Tett..Teeeettttttt....Assalamuaikum (sila bace gaye din beramboi di Pagi di Era)

Hai kwn2...lame sungguh kite xbersua...da 2 mggu ye...mesti ramai yg tertanye2 mane la perginye CGC ni...senyap je..smpai ade yg bgtau saye "oi update la blog mung 2,da berhabuk da"...kui3

First of all nak ucapkan tahniah kpd rakan2 yg baru memasuki system CVS...TAHNIAH !!!! hehehe...semoga berbahagia dgn tugasan2 LI yg diberikan especially embryo n anat...hahaha...pening kepala aku nk absorb dlm tutor aritu naseb baek kwn2 pndai present..Mekasih ya semua...lol

Di kesempatan yg xberapa nk sempat ni, al maklum lah sibuk je lately mcm2 hal nk kene uruskan, saye ingat mengajak rakan2 semua utk memberi sokongan kpd pasukan nasyid CGC yg secara tidak lgsg mewakili batch yg akan bertanding mlm ni...Mai la pakat ramai2 turun !! Penuh smgt saye tgk mereka training lately ni..ramai yg tertnye2 sapekah mereka sekalian n dieorg nyanyi lagu ape...hehehe..nk tau mai la dtg mlm ni...saye bg clue la...1 lagu 2 die stat dgn "Membela...". Sebut betol2 membEla bukan memBEUla mcm korg blaja sunda smlm apatah lg membelE mcm membele seekor kambing...ni membela sebuah agama ok??Oppsss terlepas plak...xpe2 itu baru intro je..

Saye rase 2 je kot wat mase ni...nk cite byk2 pun karang korg penat plak nk bace...LI pun korg xbace lg kan?hehehe....by the way,pasni insyaAllah blog ni saye dan rakan2 akan update dgn bende2 best...korg tggu jela ye..hehehe (^_^)v

Apa2pun, korg sume mmg best !!!!!
Biar waktu memisahkan kita namun kau tetap dihatiku~
Terjiwang la plak...pengaruh Heikal la ni...huhuhu


Life is Great~ Never Been Better~

Tuesday, 10 March 2009

Beng Beng !!!


Emmm...Sedapnye...Sedap siot...Sunggoh seda' sekali...Perghhh...Sedap wa ckp lu...Sungguh lazat...Mak ai...Sedap gile...Wow !!! It's so delicious...

Itulah antara ungkapan yg terucap pabila anda merasakan snack Beng2 ini...cubalah sekarang !!!! Hanya 1000rp (di kedai2 tertentu..kalu lebih 2 korg kene tipu la..dkt Jatos murah sket,xsampai 1000rp..) Dptkan di pasaraya berhampiran anda sekarang !!!


Antara beruk2 yg meminati snack lazat ini...

Thursday, 5 March 2009

Antara AKU, KAU dan DOTA.....

Kuang3...Akhirnya selesailah sudah pertandingan DOTA Batch yg telah berlangsung selama kurang lebih 10 jam..."Mak ai !!! sampai 10 jam maen game???Biar betik...Gilo apo???" kata mereka yg tidak mengerti ape itu DOTA...hehe..

Pertandingan yg diadakan di CC BATARA di sebelah jln Sayang itu melibatkan antara 3 buah pihak yg sudah bermusuhan dlm game DOTA ini selama 3 kurun abad lamenye...kui3...Yg dimaksudkan adalah CGC,ABI PUTRA dan GRIYA AMIRA...Feewwwiiittt...Hehe...

Antara muke2 macho yg telah berjuang di medan perang mewakili CGC adalah Hekenawang,Naqiqo,Lord Adi,Nazzierusama dan Hahaha (yg ni name org tau bukan saye gelak kegembiraan...) Tidak dilupakan juge saudara Kissas dan LapSap yg telah terpilih utk menjadi juri dlm peperangan tersebut..

Tahniah diucapkan kpd para pemenang yg akan mewakili negara utk bertanding ke peringkat antara planet menentang makhluk2 asing dari planet zargus dan planet nameck...Siap sedia la korg lwn mamat SUPER SAIYA 2...kui3...


Bagi yg kalah, jgn lah bersedih hati..Ingatlah semua ini ketentuan Illahi...Sabarlah dan teruskanlah berusaha sehingga mencapai kejayaan yg diidam2kan...Aminnn...

Dikesempatan ini juge, saye ingin mempromosikan kpd rakan2 yg bermain DOTA utk memasuki pertandingan DOTA BCG yg xtau bile sbb brother yg handle 2 da lame da xnmpk, da graduate kot...n pertandingan DOTA PKPMI yg akan diadakan pada semester yg akan dtg...Still ade mase lg nk training ke rombak team ke...hehe...

Disamping itu, kepada manager team CGC, saudara Hang Hanep, terima kasih diatas ketidakhadiran anda utk memberi sokongan...Usaha dan penat lelah anda amatlah kami hargai...tq very much...(hopefully die rase pedih sket bile bace artikel ni...hehe)

Stay cute, Stay tune,
Chow cincau v(^_^)v

Wednesday, 4 March 2009

Caffein?Amphetamine?Or Cocaine????

"Sebagai Presiden yg berkaliber,saye harus bertanggungjawab !!!!"
Itulah antara kata2 yg sempat dirakam sebelum pertandingan dimulakan...

Pertama2nya, tahniah dan syabas diucapkan kpd Presiden kite, Hang Hanep atas kesudian beliau meluangkan mase dan mewakili angkatan 2006 dlm pertandingan puisi yg baru sahaje selesai beberape minit yg lalu (pandai2 la korg kire pukul bape ye)...

Mule2 mcm xcaye je bile dpt msg dari saudare Heikal (biro informasi dan maklumat CGC) yg ringkas tapi penuh isi bertulis "Jom p puisi oi! Anep masuk!" Terkejut beruk gak sape2 yg dpt msg 2 bace..Biar betik Anep masuk puisi..Aritu org suruh masuk tergedik2 xnak..tibe2 ptg td nk masuk plak....huhuhuhu...

So kiteorg pun pakat2 la nk g tgk puisi...bukan sng nk tgk Anep bermadah puisi ni...hahahaha...walaupun hujan lebat,angin kencang,lecak sane-sini tapi kami tak pth smgt g tgk puisi sambil bwk camera..smgt ni nk amek gmbr Anep..hahahaha....

Sampai di FK, tgk Anep tgh prepare puisi die..xtau la sajak ke syair ke pantun ke ape...die ckp dkt MC die nk present gurindam...kau tau ke ape gurindam 2 Anep?eja gurindam pun salah...hahahaha...

Time tgh praktis 2,mmg kalut abes la...abes keluar loghat pantai timur anep..korg pun tau2 jela kan kalau Anep dok ckp pantai timur ni...mcm ape?mcm ape jeee...kui3...tapi yg menarik minat kami 2,Anep ntah ape kene mlm ni...tibe2 nk msk puisi 2 satu hal..tp xpe la,kiteorg support (sbb kiteorg xnak msk....hahahahaha) tp ni tibe2 je mcm smgt lebih..mcm over excited..sampai ade seorg rakan ckp dkt saye "Anep mcm hyperactive je mlm ni...takot aku", katenye sambil memegang payung merahnye (hehe sape ni???cube teka....) So ade la org terpikir Anep amek CNS Stimulants ke?kui3...mcm org bersukan amek steroid...kui3...

papehal pun,kiteorg tau Anep xsekeji seperti yg desas-desus berdesus itu katakan...hehe..WE ALL KNOW OUR LEADER...hehehe...So, all the best for Anep..Hopefully mng la nanti...dpt saguhati pun xpe la...dpt hamper leh kongsi ramai2...penat kiteorg dtg sokong kau td...hahaha....kepada saudara Heikal yg merangkap juri pertndgn td, Heke kau bg la Anep point lebih sket,ley kongsi hamper nanti..hehehhe...

ok la...panjang plak mengarut..nk pi training DOTA ni..sok ade tournament...nk kalahkan team Fidot..hahahaha...

p/s: Anep,jgn mrh yeee....kami syg anda...hahahaha

Chow~

Tuesday, 3 March 2009

Jeng3...

Taadddaaaaaa !!!!!

Kini kami telah tiba !!! Cgc kini tampil dgn blog untuk menyerikan lg kehidupan sehari2 anda...bukan sahaje bedak sejuk di muke anda yg bertopok2 itu je dpt menyerikan muke anda tau !!! (khas buat mereka yg sedang berdandan dgn bedak sejuk sblm tido or ketika mahu bertemu pacar terCHINTA)

Sehubungan dgn ini, kami dari sidang pengarang ingin mengucapkan tahniah kepada semua ahli Cgc..Tahniah semua !!!kelab korg da ade blog...pasni bleh la g kelas dok bangge dkt semua org yg Cgc da ade blog...wakakakaka...

Kepada saudara Presiden, En Anep, tq bery much diucapkan atas usaha yg terseberape dlm usahe membuat blog ni..(buat syarat je ckp tq..kang kecik ati plak...kui3)

Akhir kate, maju Cgc terus maju !!!!